วันพุธที่ 21 กันยายน พ.ศ. 2554

ລາວອາດພັດທະນາຊ້າລົງໄດ້ ຫາກບໍ່ຮີບເຮັ່ງພັດທະນາພາສາ ແລະອັກສອນ

ລາວອາດພັດທະນາຊ້າລົງໄດ້
ຫາກບໍ່ຮີບເຮັ່ງພັດທະນາພາສາ ແລະອັກສອນ
ໂດຍ: ພຣະອາຈານເນືອງພິລັກ ໂຊຕທອນ
——————

          ເທົ່າ​ທີ່​ສັງ­ເກດບັນ­ດາ​ປະເທດ​ພັດ­ທະ­ນາ ຫຼືປະ­ເທດ​ອຸດສາ​ຫະ​ກຳ​ໃໝ່​ໃນ​ພາກ​ພື້ນ​ອາ­ຊີນັ້ນ​ເຊັ່ນ: ສປ ຈີນ, ສ.ເກົາ­ຫຼີ, ໄທ ແລະ ສສ ຫວຽດ­ນາມ, ພາ­ສາຂອງ​ເຂົາ​ຖືກ​ພັດ­ທະ­ນາ ແລະສືບທອດ​ຢ່າງ​ເປັນ​ບັນ­ທັດ­ຖານ ແລະອຸ­ດົມ­ສົມ­ບູນ​ມາ​ຕະ­ຫອດ, ປະເທດ​ຫວຽດ­ນາມ​ພັດ­ທະ­ນາ​ປະເທດ​ມາ​ພ້ອມໆ​ກັບ​ລາວ, ກຳ​ປູເຈຍ; ແຕ່​ເຫັນ​ວ່າ​ຫວຽດ­ນາມ​ນັ້ນ​ໄດ້​ພັດ­ທະ­ນາ​ທາງ​ດ້ານ​ພາສາ​ໄວ​ກວ່າ​ລາວ ໄປຫຼາຍກ້າວ.

ປັດ​ໄຈ​ທີ່ທຳໃຫ້ປະ­ເທດ​ກຳ­ປູ­ເຈຍ​ນັ້ນ​ພັດທະ​ນາທາງດ້ານເສດຖະກິດ​ຊ້າ ເພາະ­ວ່າ​ປະ­ເທດ​ເຂົາເຈົ້າ​ມີ​ສົງ­ຄາມ ​ກຳ­ປູ­ເຈຍ​ພັດ​ທະນາ​ປະ­ເທດ​ຢ່າງ​ແທ້​ຈິງ​ແມ່ນຫຼັງ​ຈາກ​ສົງ­ຄາມ​ພາຍ​ໃນ​ ສິ້ນສຸດ​ລົງ​ຄື​ນັບ​ແຕ່​ປີ 1999 ເປັນຕົ້ນ​ມາ, ເມື່ອ​ມາ​ເບິ່ງ​ພາບລວມຂອງ​ການ​ເຕີບ​ໂຕ​ ໃນ​ການ​ພັດ​ທະນາ​ບ້ານ​ເຂົາ​ແມ່ນ​ເຫັນ ວ່າ​ມີຄວາມ​ທຽບ​ເທົ່າ ບວກ-ລົບ​ໃກ້ຄຽງ​ກັບ​ລາວ, ເປັນຕາໜ້າຄິດຢ່າງໜຶ່ງຂອງປະເທດກຳປູເຈຍນັ້ນ 3 ປີໃນລະບອບໂປນປົດນັ້ນ ເຂົາທຳລາຍ ທຸກສິ່ງທຸກຢ່າງໃນກຳປູເຈຍ ຈົນຊາວໂລກຕ້ອງປະນາມພວກເຂົາວ່າ “ລະບອບດັບສູນເຊື້ອຊາດ” ແຕ່ຣະບອບໂປນ ທຳລາຍບໍ່ໄດ້ ກໍຄື ພາສາຂະແມ ທີ່ພັດທະນາມາແຕ່ 1930-1945 ລົງບໍ່ໄດ້ ສະແດງວ່າ ລະບອບໂປນປົດດັບສູນເຊື້ອ ຊາດກຳປູເຈຍບໍ່ໄດ້.

ສຳ­ລັບ​ລາວ​ແມ່ນເລີ່ມ​ພັດ­ທະ­ນາ​ປະ­ເທດ​ມາ​ພ້ອມໆ ກັບ​ຫວຽດ­ນາມ​ຄື​ປີ 1976 ຼັງຈາກ​ສົງ​ຄວາມ​ສິ້ນ​ສຸດ​ລົງ​ໃນ​ປີ 1975 ແຕ່​ເບິ່ງ​ແລ້ວ​ລາວ​ເດີນຊ້າ​ກວ່າ​ຫວຽດ­ນາມ​ຫາຍກ້າວ, ອັນ​ນີ້ ເຫັນ​ວ່າ​ຫວຽດ­ນາມ ເມື່ອ​ເຂົາ​ເລີ່ມ​ພັດ­ທະ­ນາ​ປະ­ເທດ ເຂົາ​ບໍ່​ໄດ້​ງົມໆທາວໆ ​ທີ່​ຈະ​ມາພັດ­ທະ­ນາ​ເລື່ອງ​ພາ­ສາ ແລະອັກສອນ​ໃດໆ​ເລີຍ, ເພາະ​ພາ­ສາຂອງ​ເຂົາ​ໄດ້​ໃຊ້​ເປັນ​ບັນ­ທັດ­ຖານດຽວ​ມາ​ແຕ່​ປີ 1930-1945 ເລີຍ.

ສຳ­ລັບ​ລາວ​ເຮົາ ແຕ່​ປີ 1945 ເປັນ­ຕົ້ນ​ມາ​ຮອດ​ປີ​ນີ້ (2011) ລວມ​ອາ­ຍຸໄດ້ 66 ປີ​ແລ້ວ, ຫາກນັບແຕ່ປີ 1930 ເປັນຕົ້ນມາ ຮອດປີນີ້(2011) ການພັດທະນາອັກສອນ ແລະພາສາລາວລວມອາຍຸໄດ້ 81 ປີເຕັມ, ແຕ່ການ​ພັດ­ທະ­ນາເລື່ອງ​ພາ­ສາ​​ສາດຂອງຊາດ ແມ່ນ​ຍັງຄ້າງ​ຄາ​ຫາຍ​ຂອດ​ ຍັງ​ຖົກ​ຖຽງກັນ​ເຈົ້າ​ຂຽນ​ຜິດຂ້ອຍ​ຂຽນ​ຖືກ​ຢູ່ ສ່ວນ​ປະ­ຊາ­ຊົນ​ຍັງ​ບໍ່​ທັນ​ໄດ້​ເຂົ້າໃຈ​ພາ­ສາ​ຂອງ​ຕົນ​ຢ່າງ​ເລິກ­ເຊິ່ງ.

 ນອກ­ຈາກ​ນັ້ນ ​ໜ່ວຍ​ງານ​ທີ່​ເຮັດວຽກ​ກ່ຽວ​ກັບ​ການ​ສົ່ງ­ເສີມ ແລະພັດ­ທະ­ນາ​ພາ­ສານັ້ນຍັງ​ບໍ່ທັນ​ເຮັດ​ຢ່າງ​ເປັນ​ລະ­ບົບ ແລະຈິງ​ຈັງ, ທີ່​ສຳ­ຄັນ​ຄື​ໜ່ວຍ​ງານທີ່​ຊຸກ­ຍູ້​ກວດ­ກາ ນຳ​ໃຊ້​ພາສາ​ໃຫ້​ຖືກ­ຕ້ອງ​ເປັນ​ເອ­ກະ​ພາບ ແລະເປັນ​ໄປ​ຕາມ​ຕົວ​ບົດ​ກົດາຍ​ຍັງ​ບໍ່​ມີ​ເລີຍ.

ຫາກ​ເຮົາປຽບ​ໃສ່​ປະ­ເທດ​ກຳ­ປູ­ເຈຍ​ເຂົາເຈົ້າ​ມີ​ສະ​ຖາ​ບັນ​ຣາ​ຊະ​ບັນ­ດິດ ແຕ່​ປີ 1930 ເຊິ່ງ​ເກີດ​ຂຶ້ນ​ພ້ອມໆກັບ​ສະ​ຖາ​ບັນ​ຈັນ­ທະ​ບູ​ຣີ​ຂອງລາວ ແລະສະ​ຖາ​ບັນ​ນີ້ ​ຍັງ​ສືບ­ຕໍ່ວຽກ​ງານ​ຂອງ​ເຂົາ​ມາ​ເທົ່າ​ທຸກວັນ​ນີ້, ສ່ວນ​ລາວ​ເຮົາ​ສະ​ຖາ​ບັນນີ້​ຖືກ​ຍົກ­ເລີກ​ແຕ່​ປີ 1975 ມາ​ບັດນີ້​ຍັງ​ບໍ່​ມີ​ສະ​ຖາ​ບັນ​ໃດ​ທຳໜ້າ­ທີ່​ວຽກ​ງານ​ກ່ຽວ​ກັບ​ພາສາ​ລາວ ອັກສອນລາວ​ເປັນ​ຫຼັກ​ເປັນ​ແຫຼ່ງເທື່ອ.

ພາ­ສາ​ລາວ​ເຮົາເທົ່າ​ທີ່​ສຶກສາ​ເບິ່ງ​ເປັນ​ເໝືອນ​ລູກ​ບໍ່​ມີ​ພໍ່ ໜ່ວຍ​ໜ່ວຍ​ງານ​ທີ່​ກ່ຽວ­ຂ້ອງຍັງ​ບໍ່​ໄດ້​ຈັດ​ລະ­ບົບ​ການ​ຕາຍລົງ, ການ​ເກີດ​ຂຶ້ນ, ການ​ນຳ​ໃຊ້ພາ­ສາ​ລາວ​ກໍ່​ເປັນ​ໄປ​ຕາມ​ກະແສ​ສັງ­ຄົມ​ມັນ​ເປັນ​ເທົ່າ​ນັ້ນ.

ດັ່ງນັ້ນ, ເຮົາ​ຈິ່ງ​ເຫັນ​ພາ­ສາ​ຂອງ​ເຮົາ​ຍັງ​ຂາດສະເຖັຍລະພາບຢູ່ທຸກ​ວັນ​ນີ້, ຫາກ​ເປັນ​ເຊັ່ນ​ນີ້ ກໍ​ອາດ​ຄາດໄດ້​ວ່າ ການ​ພັດ­ທະ­ນາ​ເສດ​ຖະກິດ-ສັງ­ຄົມ, ວັດ­ທະ­ນະ­ທຳ, ການເມືອງ, ເສດ­ຖະ­ກິດ, ເຕັກ​ໂນ​ໂລ​ຢີ ຂອງ​ຊາດ​ຍ່ອມ​ຈະ​ເປັນ​ໄປໄດ້​ໃນ​ລັກ­ສະ­ນະ​ຊ້າໆ ເພາະ­ວ່າພາ­ສາ​ຄື​ການ​ສື່­ສານ ຫາກ​ພາ­ສາສື່­ສານ​ກັນ​ເປັນ​ໄປ​ຍາກ ​ບໍ່​ເອ­ກະພາບການ​ພັດ­ທະ­ນາ​ອື່ນໆ​ ກໍຕ້ອງຍາກ​ເຊັ່ນ​ກັນ ເພາະ​ພາ­ສາ​ ແລະອັກສອນເປັນປັດ​ໄຈ​ສຳ­ຄັນ​ຂອງ​ທຸກ​ວຽກງານ​ຂອງ​ຊາດ​ນັ້ນ​ເອງ, ຄວາມຈິງລາວເຮົາ​ມີ​ຄວາມພາກ­ພູມ​ໃຈ​ທີ່​ມີ​ຕົວ​ອັກ­ສອນ​ຂຽນ​ເປັນ​ຂອງ​ຕົນ​ເອງມີຮອດສອງແບບ ແບບໜຶ່ງ ເຮົາບໍ່ໃຊ້ ກໍຕັ້ງຊື່ໃຫ້ວ່າເປັນອັກສອນທຳ ຄົນດຽວນີ້ເຂົ້າໃຈໄປຮອດວ່າອັກສອນທຳນັ້ນເປັນອັກສອນພຣະພຸດທະເຈົ້າ ໄປເລີບ ບໍ່ກ້າຈັບກ້າຕ້ອງ ໃນທີ່ສຸດຄົນກະອ່ານບໍ່ໄດ້ ອັກສອນກະຕາຍ ວິຊາການລາວທີ່ຖືກບັນທຶກດ້ວຍອັກສອນ ນີ້ກໍຕາຍ, ອັກສອນທີສອງບັນຍັດໃຫ້ເປັນອັກສອນລາວ ແຕ່ກໍຖືກຕັດບັນທອນຈົນຂາດຫຼັກຂາດເຄົ້າ, ພາກັນຕີຄວາມ ໝາຍຂອງອັກສອນ ແລະພາສາສຸມສີ່ສຸກຫ້າ, ແລະພາກັນຖົກຖຽງກັນບໍ່ແລ້ວບໍ່ທົ່ວ, ຫາກ​ພາ­ກັນ​ຖົກ​ຖຽງ​ກັນ​ແບບ​ບໍ່​ຮູ້​ເລີກ​ຮູ້​ແລ້ວ​ວ່າ​ຊິ​ຂຽນ​ຕາມ​ສຽງ ຫຼືຕາມ​ເຄົ້າທັງໆ​ທີ່​ມີ​ກົດ​ພາສາ​ໃຫ້​ຂຽນ​ຕາມ​ສຽງ​ແລ້ວ, ບໍ່​ຍອມ­ຮັບ​ການ​ຂຽນ​ຕາມສຽງ ເນື່ອງ​ຈາກ​ບັນ­ຫາ​ນີ້​ແລ້ວ ກໍຄືຈະ​ກໍ່ໃຫ້ເກີດ​ມີ​ບັນ­ຫາ​ອື່ນ​ຕາມ​ມາ​ ຄື:

1. ຕ່າງ​ຝ່າຍ​ຕ່າງ​ຖືວ່າ​ຕົນ​ເອງຖືກ ​ຝ່າຍ​ອື່ນ​ຜິດ(ເພາະ​ຖື​ຕຳ­ລາຕ່າງ​ກັນ)ຈິ່ງ​ຂຽນ​ຕາມ​ຕົນ​ມັກ.
2. ສ້າງ​ນິດ­ໄສສັງຄົມ ​ບໍ່ມີຄວາມ​ຍິນ​ຍອມ​ກັນ ຖຶທິດຖີມານະ.
3. ອາດກໍ່ໃຫ້ເກີດຄວາມບໍ່​ມີ​ຄວາມ​ເປັນ​ເອ­ກະພາບ ທາງດ້ານການຄິດ, ການກະທຳ.
4. ຂາດ​ການ​ເອົາ­ໃຈ­ໃສ່ ແລະພັດ­ທະ­ນາ​ພາ­ສາ ແລະອັກສອນ​ຢ່າງ​ຈິງຈັງ ຈິງ​ໃຈ.
5. ມີ​ຜົນ​ກະ­ທົບ​ຕໍ່​ວິ­ຊາ​ການ ແລະທິດ​ສະ​ດີ​ຕ່າງໆ​ທັງ​ໃນ​ອະດີດ, ​ປະ­ຈຸ​ບັນ ແລະອະ­ນາ­ຄົດ (ຫາກ​ບໍ່​ຟ້າວ​ປັບ­ປຸງ, ສົ່ງເສີມ​ພາ­ສາ ແລະອັກ­ສອນ​ລາວໂດຍ​ໄວ).
6. ເກີດ​ມີ​ການ​ຕໍ່­ຕ້ານ​ພາ­ສາລາວ​ໂດຍ​ທາງ​ກົງ ເພາະ​ບໍ່​ຮູ້​ເຄົ້າບໍ່​ຮູ້​ສັບ ທີ່ມາທາງປະຫວັດສາດເຊື້ອຊາດ ແລະເຜົ່າພັນ.
7. ເກີດ​ການ​ຕໍ່­ຕ້ານ​ພາ­ສາ (ວັດ​ຈະ​ນາະພາ­ສາ) ຄຳ​ເວົ້າ​ທ້ອງຖິ່ນທີ່ມີຄວາມອຸດົມສົມບູນ, ເກີດການບໍ່ຍອມຮັບ ແລະສົງໄສໃນສິ່ງທີ່ມີຢູ່ຂອງພາສາເວົ້າ.
8. ເຮັດ​ໃຫ້​ພາ­ສາ​ລາວ(ພາສາເວົ້າ)​ບາງຄຳ​ຕາຍ​ລົງ​ໄດ້ ເພາະ​ອັກ­ສອນບາງ​ຄຳ​ຂຽນ​ໄປ​ແລ້ວອອກ­ສຽງບໍ່​ຖືກ​ຕາມ​ເຄົ້າ​ສຽງ (ບໍ່​ແມ່ນ​ເຄົ້າສັບ).
9. ມີ​ການ​ຕ້ານ​ພາ­ສາ​ລາວ​ທີ່ຖືກ​ໃຊ້​ໃນ​ປະ­ເທດ​ອ້ອມ​ຂ້າງ, ໂດຍ​ເຂົ້າ­ໃຈ​ວ່າ​ພາ­ສາ​ນັ້ນ​ເປັນພາ­ສາ​ເພື່ອນ​ບ້ານ.
10. ເກີດການຕ້ານພາສາເວົ້າ ແລະສຳນຽງທ້ອງຖິ່ນລາວ.
11. ເມື່ອ​ພາ­ສາ​ລາວ​ຂາດແຄນ​ ການ​ຫຼິ້ນ​ສຽງ ຫຼືສຳນວນ(ທາງສັນ­ທະ​ລັກ­ສະ­ນະ) ຂອງພາ­ສາ​ຖືກ​ຕາຍ​ລົງ​ແລ້ວ ອາດເຮັດ​ໃຫ້​ພາ­ສາ​ຄັບ­ແຄບ​ກໍຕ້ອງຫາ​ພາ­ສາ​ອື່ນ ຫຼືສ້າງ​ສຳນວນພາ­ໃໝ່ມາແທນ (ອັນນີ້ເປັນກົດເກນ ການເກີດຂອງພາສາຢູ່ແລ້ວແຕ່ຢູ່ໃນເຄົ້າພາສາຕົນ) ຫາກຄົນຂາດຄວາມເຂົ້າໃຈຕໍ່ພາສາຕົນອາດຫາພາສາອື່ນ​ມາ​ແທນ ຫາກ​ບໍ່​ມີ​ແທນອາດເອົາ​ພາ­ສາ​​ຂອງ​ຊາດ​ອື່ນ​ມາໃຊ້.
12. ບັນ­ຫາ​ຄວາມ​ບໍ່​ເປັນ​ເອກະ​ພາບ​ທາງ​ການ​ເວົ້າ​ ການ​ຂຽນ ກໍ່­ໃຫ້­ເກີດ​ຄວາມ​ບໍ່​ເອ­ກະ​ພາບທາງ​ພຶດ­ຕິ​ກຳ ແລະຈິດ­ໃຈ​ໃນ​ທີ່ສຸດ​ກໍ່ບໍ່​ຍອມ​ກັນ.(ຄຳວ່າເອກະພາບ ໝາຍເຖິງເຂົ້າໃຈຕໍ່ພາສາ ແລະຄຳເວົ້ານັ້ນໆກົງກັນ)
13. ເມື່ອ​ພາ­ສາ​ບໍ່​ເອ­ກະ​ພາບ ເຮັດ​ໃຫ້​ເກີດ​ຜົນ​ເສຍ​ທາງ​ອ້ອມຄື: ວິ­ຊາ​ການ​ບໍ່​ຖືກ​ພັດ­ທະ­ນາ, ການ​ຕີ​ຄວາມ​າຍ​ຂອງ​ພາ­ສາຄາດ​ເຄື່ອນ, ພາ­ສາ​ເກີດ​ໃໝ່ບໍ່ໄດ້​ຖືກ​ຄວບ​ຄຸມ ເພາະ​ບໍ່​ມີ​ສະ​ຖາບັນ​ຮອງ​ຮັບ ​ໃນ​ທີ່​ສຸດ​ກໍນຳ​ເອົາພາ­ສາ​ອື່ນ​ເຂົ້າ​ມາ​ໃຊ້​ແທນ.

ເມື່ອ​ໄປ​ເຖິງ​ຈຸດຫນຶ່ງ​ ເມື່ອ​ພາ­ສາ​ລາວ​ອາດ​ຖືກກຸດ​ຫ້ຽນ​ ຄົນ​ຮຸ່ນ​ຕໍ່​ໄປຈິ່ງ​ຈະ​ເຫັນຄວາມ​ສຳ­ຄັນ​ຂອງ​ພາ­ສາ​ແລ້ວກໍ​ຈະ​ກັບ​ມາ​ພັດ­ທະ­ນາ​ພາ­ສາຂອງ​ຕົນ​ໃນ​ຍຸກ​ນັ້ນ ເຂົາ​ພັດ​ທະນາ​ວິ­ທະ­ຍາ­ສາດ ແລະເຕັກ​ໂນໂລຊີ​ໄປ​ຮອດ​ໃສ​ແລ້ວ ເຮົາ​ຍັງກັບ​ມາ​ພັດ­ທະ­ນາ​ພາ­ສາ​ຄືນ­ໃໝ່ ຫາກ​ສັງ­ຄົມ​ຕ້ອງ­ການ​ສື່­ສານ​ໃນສັງ­ຄົມ​ຕົນໂດຍ​ເຕັກ​ໂນ​ໂລຊີ​ບໍ່ຖືກ​ພັດ­ທະ­ນາ​ ທາງ​ເຕັກ​ໂນ​ໂລ​ຍີກໍ່​ຈະ​ເຮັດ​ໃຫ້​ຄົນ​ລາວ​ຫັນ​ໄປ​ໃຊ້ອັກ­ສອນ​ອື່ນ​ແທນ (ອັນ​ນີ້​ສັງ­ເກດໃນ​ການ​ໃຊ້​ໂທລະ­ສັບ ແລະອິນເຕີ​ເນັດ​ປະ­ຈຸ​ບັນ) ຊັບ​ພະ­ຍາກອນ​ມະ­ນຸດ​ແມ່ນ​ສິ່ງ​ທີ່​ສຳ­ຄັນ​ໃນການ​ພັດ­ທະ­ນາ​ປະ­ເທດ​ຊາດ​, ຖ້າ​ຢາກ​ໃຫ້​ຄົນລາວ​ໃຊ້​ພາ­ສາ ແລະອັກສອນ ຂອງ​ຕົນ​ຢ່າງ​ຖືກ­ຕ້ອງພາກພູມ, ຕ້ອງ​ພັດ­ທະ­ນາ​ຊັບ​ພະຍາ​ກອນ​ມະ­ນຸດ​ຄຽງ​ຄູ່​ກັບ​ການພັດ­ທະ­ນາ​ປະ­ເທດ​ຊາດພັດ​ທະນາ​ຜູ້​ຊົມ­ໃຊ້​ພາ­ສາ​ເວົ້າ ຄຽງຄູ່ກັບການພັດທະນາພາສາຂຽນ(ອັກສອນ) ຕໍ່ເນື່ອງກັບການ​ພັດ­ທະ­ນາ​ປະ­ເທດ​ຊາດ ໃນດ້ານອື່ນໆ” ໄປ​ພ້ອມໆ​ກັນ.

1 ความคิดเห็น:

  1. ສະບາຍດີ. ຢາກໃຫ້ຂຽ່ນປະວັດ ຫໍທຳມະສະພາໃຫ້ແດ່ ຫາຂໍ້ມູນຢູ່ເມືອງໄທບໍມີ ຢູ່ລາວກະຈັກຊິຫາທາງໄດ ຫາໃນກູເກີ້ກະບໍມີ ຂໍຂອບໃຈຫຼາຍ
    .ຂ້ອຍເປັນຄົນອິສານ ຫຼືລາວຕະເວັນຕົກກຳລັງຮຽນພາສາປູ່ຢ່າຕາຍາຍ ບໍເຄິຍລືມວ່າເຈົ້າຂອງກະເປັນລາວຄືກັນກັບຄົນທີ່ຢູ່ ສປປ.ລາວ ດອກເດີ້.

    ตอบลบ